Sunday, June 28, 2009

Reason : Sintesis Subtraktor - Ulasan

Sintesis Subtraktor Analog– juga dikenali sebagai Sintesis Subtraktor Polifonik, sebuah sintesis subtraktif dengan 99 polifoni dan gelombang bunyi dibentuk oleh dua osilator (oscillator) iaitu osilator 1 dan osilator 2. Setiap osilator menyimpan 32 jenis bentuk gelombang yang boleh dipilih dan bentuk gelombang yang dipilih ini boleh dimodulasikan dengan menggunakan modulasi luar fasa (phase offset modulation). Sintesis ini mempunyai 5 bahagian utama dan setiap bahagian ini merupakan rantai proses pembentukan bunyi.

Proses dimulakan pada bahagian osilator yang berasaskan osilator jenis VCO (Voltage-Controlled Oscillator), dimana pada bahagian ini, bentuk gelombang dari bunyi asas yang telah dimuat turun, akan ditukar mengikut pemilihan bentuk gelombang yang dikehendaki. VCO menyediakan bentuk-bentuk gelombang yang asas. Dengan adanya dua osilator ini, bentuk gelombang yang dipilih ke atas setiap osilator boleh digabungkan untuk mendapat bentuk dan sifat gelombang yang baru. Peringatan: Gelombang-gelombang ini merupakan gelombang elektrik (gelombang elektromagnet) dan bukan gelombang bunyi (gelombang mekanikal). Pada asasnya, gelombang bunyi dari alat-alat muzik akustik yang telah dirakam secara digital, akan ditukarkan kepada bentuk gelombang elektrik, dan bunyi yang dimainkan semula akan dijanakan melalu gelombang elektrik kepada gelombang bunyi melalui pembesar suara. Jadi, sebelum gelombang bunyi terhasil, pengubah suaian hasil gelombang bunyi boleh dibuat ke atas gelombang elektrik.

Gelombang yang telah dipilih seterusnya akan disalurkan ke bahagian kedua iaitu bahagian “filter”/ “frequency filter”. yang berasaskan VCF (Voltage-Controlled Frequency). Pada bahagian ini, nilai fekuensi-frekuensi gelombang akan dipilih dengan memotong bahagian frekuensi yang tidak dikehendaki.

Seterusnya, gelombang tersebut akan dipindahkan ke bahagian “Amplitude Envelope” yang berasaskan VCA (Voltage-Controlled Amplitude). Pada bahagian ini, sifat amplifikasi gelombang bunyi yang bakal dijanakan akan dibentuk iaitu ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release)

A (Attack) – mengawal tempoh amplitud gelombang untuk mencapai amplitud maksimum. Jika nilai A (Attack) tinggi / maksimum, sebaik sahaja anda mengaktifkan bunyi, bunyi maksimum akan dihasilkan dengan pantas.

D (Decay) – menentukan tempoh untuk sesuatu amplitud gelombang turun sampai ke bahagian S (Sustain) dari puncak awal amplitud bahagian D (Decay).

S (Sustain) – menentukan nilai amplitud gelombang untuk kekal / malar sebelum mencapai bahagian (Release). Bahagian ini mengawal nilai amplitud (kekuatan bunyi) untuk kekal dan bukan tempoh.

R (Release) – menentukan tempoh untuk bunyi semakin hilang (fade) selepas sesuatu bunyi dihasilkan pada tempoh awal. Contoh, tempoh bunyi simbal untuk beransur hilang selepas bunyi yang dihasilkan dari tempoh awal apabila diketuk.

Selepas gelombang diproses pada bahagian “Amplitude Envelope” proses gelombang diteruskan kepada bahagian ke empat iaitu “Filter Envelope” dan “Mode Envelope”. Pada bahagian ini, gelombang dapat dimodulasikan untuk mendapat pelbagai bentuk ADSR.

Bahagian terakhir (bahagian kelima) adalah osilator frekuensi rendah atau LFO (Low-Frequency Oscillator dan terdapat dua LFO iatu LFO 1 dan LFO 2. Bunyi yang kasar dan herot (distorted) boleh dihasilkan melalui LFO.

Kebiasaanya, sintesis ini digunakan ke atas bunyi-bunyi normal seperti bunyi-bunyi alat muzik serta suara dan bukan bunyi-bunyi kesan khas atau elektronik. Prestasi sintesis ini hampir sama dengan sintesis kibod Roland SH-101.

(Ulasan)
Ainol Naim B. Azizol.
Jun 2009

No comments:

Post a Comment